logo

Indkøbskurv

indkøbskurven er tom
gå til kurven

Search

Tilmeld dig vores KlubSpiren og få alle fordelen allerede i dag!Tilmeld dig - klik her
Allerede kunde - login her

    Nødder

    Producenter

    Nødder

    Vi lever længere, hvis vi spiser en håndfuld nødder hver dag. Det har videnskaben bevist. I adskillige år har nødder været forbuden frugt for mange, men nu har det vist sig, at nødder er kernesunde. Så om du er meget kostbevidst, er sportsudøver, forsøger at tabe dig eller bare vil stille lækkersulten, er nødder absolut et must. Netspiren har et lækkert og bredt udvalg.
      Sortering:


      Økologiske nødder indeholder de gode fedtsyrer
      Gør nødder ikke tyk? Sådan tænker vel nok de fleste, men nej! Alle er super sunde – så længe de bliver nydt med måde. Om det er mandler, valnødder, hasselnødder, pistacienødder, macadamianødder, pinjekerner, cashewnødder, pekannødder eller paranødder, så gør du din sundhed en tjeneste, når du spiser nødder. Før i tiden blev de betragtet som alt for fede og blev streget fra listen over anbefalelsesværdige levnedsmidler. At de skulle være usunde er dog også let at tro, når valnødder og hasselnødder har et tårnhøjt fedtindhold på 60 %, og den lækre og kostbare macadamianød helt forbløffende scorer over 70 % på fedtskalaen. Dog er der tale om de umættede fedtsyrer – altså det sunde fedt, som er godt for kroppen. Altså er nødder nu snarere et "must eat". De er faktisk også en ren og skær fitness-food. De forsørger os med omega-3-fedtsyrer, antioxidanter, sunde ballaststoffer, antioxidanter, vitaminer og mineraler. Alle vigtige næringsstoffer for en sund levevis. Altså er der al mulig grund til at dykke ned i skålen med nødder.

      Hvilken øko-nød svarer til dit behov?
      Hver nød har sit helt eget særpræg. Alle nødder har et unikt indhold af næringsstoffer, der er et væld af dem, så hvilken skal du vælge? Det kommer helt an på din livsstil og måske på din kost. Ved siden af mange vitaminer indeholder de sunde nødder fx en masse proteiner. Så får du nok proteiner? Specielt vegetarer og veganere burde faktisk knase en håndfuld mandler noget oftere. En mandel indeholder nemlig ca. 25 % protein. Er du gravid, bør det også være din foretrukne nød pga. dens store mængde af folin og aminosyrer. Folin er et absolut "must" under en graviditet. Er du måske sportsudøver, er de milde og let søde cashewnødder med det højeste indhold af kulhydrater og magnesium et oplagt valg. Kulhydraterne styrker den sportslige ydeevne og leverer hurtig energi. Cashewnødder er i sportens verden de mest optimale, og så smager de bare fantastisk godt – fx som snack eller i asiatiske retter. Det kan også være, at du leder efter nødder som et sundt touch, når du bager. Snup i så fald enten de klassiske valnødder eller de super sunde pekannødder og paranødder. Alle vil være en lækker ekstra ingrediens. Den let bitre valnød er den rene "brainfood". Den har et højt indhold af antioxidanter, omega-3-fedtsyrer og zink. Valnødden er en sikker ingrediens i din gulerodskage, men må også prøves som tilbehør til pasta – sammen med økologiske soltørrede tomater fra Urtekram, ruccola og pecorino. Hasselnødden er dog også et udsøgt og klassisk ekstra i kager. Forsøg også at mixe din salatdressing med økologisk hasselnøddeolie fra Clearspring. Vil du samtidig gerne tabe dig – så nyd denne "slanke-nød". Den er rig på protein, og det høje indhold af omega-9-fedtsyrer i form af oliesyre virker appetitnedsættende. En smidig hud får du i øvrigt også af dens vitamin E.

      Hvad er så en Chufa-nød?
      Jordmandel, tigernød og Chufa-knold. Kært barn har mange navne. En Chufa er faktisk en lille nøddelignende rodknold. Smagen er nøddeagtig og sød med et strejf af kokos, og den kan spises som mandler. Den dyrkes specielt i Spanien, hvor du også kan nyde den kolde, forfriskende og mælkeagtige mandeldrik, Horchata de Chufa. En helt speciel og fedtfattig helsedrik. Chufa fremmer fordøjelsen og har en kolesterolnedsættende effekt. Den byder på et hav af næringsstoffer, men er specielt kendt for sit høje indhold af kostfibre, B-vitaminer, magnesium, antioxidanter, C-vitaminer og E-vitaminer.

      Søger du andre nødder, som har et endnu højere indhold af proteiner, kan du ikke komme uden om macadamianødden. Den australske skønhed og dronningen over alle nødder er en stærkt vanedannende delikatesse. Den har en let sødlig og intens nøddesmag og en sart smøragtig aroma. Macadamianødden er den absolut fedeste nød med over 700 kalorier pr. 100g – altså en sværvægter rent kaloriemæssigt. Pga. dens ekstremt høje fedtindhold bør den kun nydes i mindre mængder, men dens mættende ballaststoffer og forbløffende høje proteinindhold gør den til en superfood inden for fitness. Er du derimod på udkig efter masser af B-vitaminer? Så grib pinjekernerne og pekannødderne! De aromatiske, sødlige og mandelagtige kerner fra en særlig middelhavspinje byder specielt på B1- og B3-vitaminer, og den valnøddeagtige, men mildere pekannød med en næsten karamelagtig sødme er med sine mange B-vitaminer og sit magnesium særdeles attraktiv. Den er dog også en af de fedeste i nøddefraktionen. Den er super lækker i kager, og du finder den specielt i den klassiske pecan pie i det sydlige USA.

      "Dagsrationen" af nødder kan let integreres i hverdagen i mange kreative variationer. Sund TV-snack er ikke den eneste mulighed. Der findes uanede varianter: Müsli med valnødder, en frisk nøddesmoothie, bagte rødbeder med paranødder, gnocchi med hasselnødder og hjemmelavet macadamiabrød! Det er blot et par eksempler på, hvor forskelligt nødder kan anvendes. Hos Netspiren finder du et udsøgt og delikat udvalg af sunde nødder. Find den, som lige præcis passer til dit behov!

       

      Vi er E-Mærket

      For din sikkerhed


      Kreditkort