C-Vitaminer

Når man høre om C-vitaminer tænker mange på et stort glass frisktpresset appelsinjuice. Det er også en god kilde til Vitamin C, det samme er citron og de små tranebær, som faktisk er en af de største kilder til Vitamin C.
C-vitamin som antioxidant. C-Vitamin er det almindelige navn for stoffet askorbinsyre. C-vitamin er en antioxidant, der modvirker iltning og dermed bekæmper frie radikaler. Når vi tager et bid af et æble, så bliver det hurtig brunt, at ilt - oxidering. Hvis vi hælder lidt citron eller appelsinsaft på æblet, så bliver det ikke så hurtig brunt, fordi at antioxidanterne derfra beskytter mod den dårlig iltning - antioxidering. Kan jeg få for lidt C-vitamin? Mangel på C-vitamin er sjælden i Danmark, men sådan har det ikke altid været. Man opdagede vigtigheden ved C- Vitaminet ved at de sømænd der sejlede på langfart. De fik simpelthen skørbug, af mangel på C-Vitaminer fra frugt og grønt. Kan jeg få for meget C-Vitamin? C-Vitaminet er vandopløselig, så evt. overindtag af C-vitaminer vil komme ud via nyre og urinvejene. Men der er selvfølgelig ingen grund til at indtage mere end kroppen kan optage og bruge. Kilde til C-Vitamin De fleste dyr danner selv C-vitamin i kroppen, men det vi mennesker ikke. Det er derfor vigtig at vi finder fødevarer som er rige på C-Vitaminer. Havtorn er en virkelig C-vitaminbooster. Et lille havtornbær indeholder lige så mange C-Vitaminer som en hel appelsin. Hyben er også kendt for sit store indhold af C-vitaminer, det samme er det lille gojibær, med sit indhold af C-vitaminer, antioxidanter og betacaroten. Appelsiner er den gode gamle kilde til C-vitamine, men ikke i samme store mængde som havtorn og gojibær. Citroner indeholder også lidt c-vitamin. Hvilket C-Vitamin skal jeg vælge? C vitaminer er oftest ren askorbinsyre. Nogle produkter laver C-vitaminerne syreneutrale, hvilket er bedre end den rene askorbinsyre. Ønsker du et C-Vitaminder er så naturlig som muligt så vil jeg anbefale Pukka Naturlig C-Vitamin. Den indeholder 250 mg. C-Vitamin fra økologiske urter såsom Acerola, hyben, citron frugtkød, blåbær og sort peber. Snup opskriften På sunde og lækre Havtornkugler med masser af C-vitaminer.

Varen tilføjes til din kurv

Kunne ikke tilføje til kurven

Gå til bestilling

Opdaterer din indkøbskurv

cart-loader